Katalizátor vagy leállítás Választás előtt a kétütemű autók tulajdonosai
Mintegy 300 ezer autótulajdonost érint az a levegőminőség-védelmi rendelet, amelynek értelmében két év múlva már az eddig szabadon szenynyező kétütemű járművekre is előírnak úgynevezett kibocsátási határértéket. A tulajdonosokat választás elé állítják: vagy kivonják a forgalomból a gépkocsijukat - ezek szinte kizárólag Trabant és Wartburg márkájúak - vagy katalizátort szereltetnek fel rájuk. A katalizátor viszont drágább lehet, mint maga a koros kétütemű.
A környezetvédelmi tárca adatai szerint Magyarországon körülbelül 300 ezer kétütemű motorral hajtott gépkocsi közlekedik. Ezek az autók szennyezik a levegőt a legnagyobb mértékben: egy Trabant vagy Wartburg átlagosan százszor annyi szennyező anyagot bocsát a levegőbe, mint egy hasonló teljesítményű, katalizátorral felszerelt négyütemű autó. Ennek ellenére a kétüteműekre jelenleg nem írnak elő szénhidrogén-kibocsátási küszöböt, az egészségügyi határértékek betartatása a jelenlegi szabályok megfogalmazásakor egyet jelentett volna a kétütemű járműpark azonnali leállításával. Ezért a jogalkotók hosszú türelmi időszakot határoztak meg, amely azonban 2005. július 1-jén lejár. Akkor lép hatályba az új levegőminőség-védelmi rendelet, amely már a kétüteműekre vonatkozó határértéket is tartalmazza.
Mint Bibók Zsuzsanna, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium főtanácsosa lapunknak megerősítette: a kétütemű motorok beavatkozás nélkül nem tudják teljesíteni az új normákat. A szaktárca 2001-ben készített egy tanulmányt a lehetséges megoldásokról: e szerint már léteznek olyan katalizátorok, amelyek a kétütemű járművek szénhidrogén-kibocsátását is képesek hatékonyan - érzékszervi úton is érezhetően - csökkenteni.
A vizsgált katalizátortípusok 2001-es áron 15-20 ezer forintba kerültek (igaz, ha kötelezővé teszik a felszerelését, meg fog ugrani az áruk, így 2005-ben - az inflációt is számításba véve - inkább 30-45 ezer forintos költséggel lehet számolni, ami akár több is lehet, mint egy-egy korosabb autó piaci értéke). A tanulmányból az is kiderül, hogy a katalizátor 25-30 ezer kilométerig működik megfelelően, ami - az érintett járműállomány évi öt-nyolcezer kilométeres futásteljesítményét figyelembe véve - ötéves élettartamot jelent.
A korlátozás várhatóan a mozgássérülteket érinti a legérzékenyebben, mintegy 60-70 ezer Trabant Hycomat van jelenleg a birtokukban. A szaktárca január 30-i sajtóközleménye szerint a rendelet betartása alól ők sem kapnak felmentést, ám a minisztérium keresi a módját, hogy valószínűleg kamatmentes hitelkonstrukció formájában számukra is elfogadható finanszírozási megoldást találjon. |