Trabant trtnelem
Nmetorszg kt rsznek egyestse ta a "keletiek" mindenron meg akarnak szabadulni kttem autiktl. Ekzben, nlunk is, de leginkbb Nmetorszgban a Trabant lassan legendv vlik - radsul mieltt mg eltnne az utakrl. Az elmlt vtizedben mg nem szletett olyan aut, amellyel annyira tudtak volna azonosulni tulajdonosai mint a Trabanttal. Nem gy bntak vele, mint egy kznsges mosgppel, amit mindennap hasznlni, nha szervizelni kell - teljesrtk csaldtagg vlt s trss.
A Horch s az Audi Zwickaui zemeibl 1958-ban ltrejtt a VEB Sachsering Automobilwerke. A fenti kt gyr a chemnitzi Wanderrel s a zscopaui DKW-val egytt az Auto Unionhoz tartozott. Ennek szemt mg August Horch alaptotta 1904-ben, gy indult. 1991.prilis 30-n, dlutn kt ra krl pedig befejezte plyafutst a vilgtrtnelem egyik leghosszabb let modellje. Zwickauban , a hajdani VEB Sachsering autgyrban meglltak a szalagok, lellt a termels. De az elmlt vtizedek sorn a keletnmet vidket s az akkor mg szocialista orszgokat 3 milli Trabant rasztotta el.
A Trabi npszrsge ( bevallhatjuk: hiba utljuk ma bzt vtizedeken t szerettk ezt a paprruhs trpt) gyrtsnak kezdete ta tretlen volt. Elrs volt, hogy nem lehet tlsgosan nagy - egy munks-paraszt llamban nem luxusautra van szksg. Az rklt autgyrak felhasznlsrl nem mondtak le, de a direktvk szerint Eisenach 1000 kbcentisre, Zwickau feleakkorra, 500 kbcentis aut gyrtsra lhatott r. A vezetsg, fleg pnzgyi viszlyai miatt, 1909-ben htat fordtott a cgnek, s j gyrat alaptott, de mivel sajt neve mr foglalt volt ,ezrt Audi nven( Az "Audi" a nmet "horch" latin megfelelje; egybknt a flelni, hallgatni sz tve). Az Audi s a Horch csarnokaiban tlnyomrszt nehz luxuslimuzinok kszltek termszetesen ngytem motorral. Emellett, 1950 krl, megjelent egy 900 kbcentis , hromhengeres, kttem F9-es, amelynek karosszrijt a Horch csinlta, az sszeszerels az Audinl trtnt. 1953-ban az F9-es gyrtst thelyeztk Zwickauba, ahol addig EMW nven tovbbra is a BMW hathengeres 340-es jelzs modelljt gyrtottk. Az Audinl ezalatt azon gondolkoztak, hogyan lehetne autt csinlni egy lnyegesen olcsbb anyagbl, amelybl karosszrit lehet hajtogatni - ennek legfbb rtelme az acl helyettestse volt, hogy az autgyrts ne fggjn az importlehetsgektl. A ksrletek eredmnyekppen meg is szletett a hre kemnyed manyag, amely mr ott feszlt az 1955 jliusban kibocsjtott P 70-esesn. Ennek motorterben mg az F8-as vzhtses, kthengeres, kttemje kerlt.
A keletnmet polgrok szve viszont akkor kezdett mg hevesebben dobogni, amikor a nagykznsg szmra 1958 mjusban mr nagyobb darabszmban grdltek ki az n. P 50-esek. S ennek a sorozatnak mr nemcsak rideg, mszaki tpusjelzse volt, igazi nevet is kapott: Trabant. A Trabant nem is akart ms lenni, mit amit neve ( csatls, ksr) jelzett: kis csaldok hsges trsa a fnyes auts jvben. A primitv kis jszg azonban a nehz helyzetekben is gyztt, olyan neves versenytrsakat lt tl, mint az Isetta s a Goggo. 337 cm-es hosszval, 150 centis szlessgvel s 139 centis magassgval ngy felnttet cipelt, s azok taln nem is bntk az utastr szkssgt, mert gy legalbb a flk mell kerlt a trdk, s a kttem 18 lerejnek galoppozsa kevsb hasogatta dobhrtyjukat. Viszont a kaszni a tli eskben is tlnyomrszt szraz maradt, nyron meg az egyen-szandlban s kempingnadrgban a nyitott els ablakok huzatban jl el lehetett viselni a hsget. A Trabant az idsebb generci szmra maga volt a jlt szimbluma. Vgre ssze tudtunk kuporgatni valami fls pnzt s autt vehettnk maguknak. Akkor a szabad mozgs lehetsge risi kincs volt, mi pedig nem voltunk sem restek sem finnysak, kis Trabinkal a Balatonvidktl Bulgriig pfgni.
A kis aszfaltfal j verzija a 23 lers, 600 kbcentis P 60-ra keresztelt jrgny volt; a karosszrija maradt rgi. Ezt gyorsan kvette a 601-es, 1964-ben sarkosabb, marknsabb vonsokkal jelentkezett, igazi kurblis ablakemelje a korszersg egyrtelm jele volt.
A fenti kpen egy Trabant 601 lthat a "rnszarvas-teszt" sikeres vgrehajtsa kzben, amin az A osztly Merci megbukott.
Csomagtartja risira ntt, radsul a rendszmtbla lmpjnak ksznheten jszaka mg vilgtst is kapott - ez akkor mg a Mercedesekben sem volt szoksos. Gyorsulsban 80 kmh-ra szinte felvette a versenyt ersebb trsaival, onnan viszont csak "szakadkba, htszllel", ahogy mondani szoks. Radsul, minden utas 10%-kal visszafogta a menetteljestmnyt.
 
Nhny korabeli reklmfot a 601 tpusairl.
De risi sikerknt knyvelhettk el, hogy az ablaktrlhz intervallumkapcsolt pthettek be. A kvetkez 25 v az autk vilgban nagy vltozsokat hoz, s a nvekv klnbsget a "jlti" keletnmet llamban is kezdtk szrevenni, br els sorban nem magukat sajnltk, hanem a "klssk " megszlsait kellett elviselnik. Hossz ideig zoksz nlkl kitartottak Trabantjuk mellett, a nehz helyzet ugyanis - normlis esetben egysget teremt. A tmbhz eltt egytt btykltk 4000 alkatrszbl ll Trabantjaikat, nemzedkrl nemzedkre rktettk az gyes fogsokat. Aztn kijtt a kelet nyugatnmet ngykerek szvr a ngytem Trabant:

Az egyik Trabant 1.1 prototpus.

Trabant 1.1, mr 45 LE-vel (mellesleg a 3000000-modik Trabant).
Ez mr sokkal kevsb volt beszdtma, flmosolyra hzott htrcsa inkbb undort keltett - mintha az emberek elfelejtettek volna lelkesedni az j dolgokrt. Vagy 35 v alatt megntk, hogy fenekkn mg ott a duroplaszt tojshj. Ez a fejezet mr nem tartozik a dics Trabant-korszakhoz - az 1990-ben vge trt. Csak nhny lelkes, Trabant mnikus, prbl modern, nyugati autcsodhoz hasonlt fabriklni belle, de ez a dolog szpsge. Vgezetl, egy kis zelt a bizonytalan jvbl:
A Trabant Uni 1 prototpusa |