A kilencvenes vek els felben tbb llamilag vagy nkormnyzati szinten tmogatott programot dolgoztak ki, amelyeknek kzs cljaknt a kttemek eltntetst vagy a kataliztorostst neveztk meg. Emellett felhasznli irnybl is prblkoztak, elssorban motortptsekkel, ezek kltsgeinek a cskkentsre a Krnyezetvdelmi Minisztrium (KM) is trsknt knlkozott. Kataliztorprogram 1993-tl jelent meg, kataliztorbeptssel foglalkoz szervizek plyzhattk meg. Akiknek a jelentkezst elfogadtk, az 30 szzalkkal cskkenthette a bepts rt, a kltsgekbl autnknt enynyit vllalt t a KM. A gyakorlatban azonban a tmogats mrtke tl szerny volt, egy v alatt csak 250-300 auts vllalta a Trabantoknl tlagosan 10 000, Wartburgok s Barkasok esetn 15 000 forintba kerl beszerelst. gy a programra sznt 120 milli forintnak csak a 10 szzalkt hasznltk fel. Nem vletlenl idegenkednek az autsok a kataliztoroktl: egyrszt a drgbb hamumentes olaj hasznlata nvelte az zemanyagkltsget, msrszt a rosszabb llapot motorok gyorsan tnkretettk a drga kataliztort. 1994-re a kezdeti tizenegy plyz mhelybl mr csak egy maradt. Az ekkpp befulladt program mdostsbl semmi sem lett. A ngytem motorok beptsre 1993-ban 3 szerviz jelentkezett, 1994-ben mr csak egy, igaz, az utbbi egyedl 24 milli forint tmogatst lobbizott ki, az elz vi 13 millival szemben. A pnz egy rsze azonban, miknt a kataliztorprogramban, itt is felhasznlatlan maradt: krlbell 400 tptst vgeztek el, erre a kt v alatt 10 milli krli sszeget hasznltak fel -– nem mindig jrt a segly, cges kttemek tptst vagy kataliztorral val felszerelst nem tmogatta a KM. A kttemek tbb szzezres szmhoz kpest csekly jelentkeznek a magyarzata az, hogy a motorcsere kltsge sokszor elrte az autk rtkt: Barkas tptse Opel motorosra, tmogatva 155 000 forintba, Trabant tszerelse Suzuki Alto motorra 80 000 forintba kerlt. Persze ms motorokat, Lada, Dacia, Daihatsu erforrsokat is beszereltek, gy egy Trabant ngytemstse tlagosan 80 000–100 000, Wartburg 150 000–180 000 forintba kerlt. Az jabb kataliztorprogram meghirdetsig 1996-ig kellett vrni –, igaz, 1996-ban mg csak 1000 darab Lada kaphatott kataliztort. 1997-1998-ban vente 30 000 kataliztor beszerelst tmogattk, hrom cg nyert a plyzaton, ebbl egy csak ngytemekkel, egy csak kttemekkel, egy pedig mindkettvel foglalkozott – a felhasznlhat tmogats plyznknt megegyezett.
A tmogats a korbbinl nagyvonalbb volt, az autsok 1000-6000 forintot fizettek a beptsrt. Az rdeklds azonban az els roham utn lanyhult: a beszerelk ugyanis csak j llapot kocsikhoz javasoltk a kataliztor beptst, az elzetes tvizsglson a jelentkezk tbbsge kiesett. Csak a HungaroLada hasznlta fel szinte a teljes keretet: az j autkat is felszereltk kataliztorral – csak gy adhattk el a kocka-Ladkat -, a msik kt plyz a tmogats 10-40 szzalkt tudta tovbbadni. A Kzlekeds Tudomnyi Intzet (KTI) az sszes kataliztort kiprblta a szba jhet tpusokon: nekik jl belltott s karbantartott motorokkal a kttemek kataliztorai 60-70 ezer, a ngytemek 80-100 ezer kilomtert brtak. A szolgltatk ennek megfelelen 30-50 ezer kilomteres garancit vllaltak, ami nem lehetett tl meggyz a felhasznlknak, akiket a programban val rszvtel ktelezettsggel is sjtott: a ledgl kataliztort ptolniuk kell, de mr sajt pnzbl, 30 000–50 000 forintrt. gy ez a program is kifutott, jabb azta nem szletett. Az nkormnyzati akcik kzl a legismertebb a budapesti volt, a kttem autkrt buszbrletet adtak, a kocsikat bezztk. Az akcira alig szz lerobbant tragacs rkezett. Taln a legsikeresebb kttem-akcikat az autkereskedk szerveztk, sok mg ma is rvnyes: a forgalmival rendelkez kttemeket 100 000-200 000 forint kztti rtken beszmtjk az j aut rba. Erre jelentkeznek messze a legtbben, viszont ezek az autk nem felttlenl tnnek el a sllyesztben, az grt sztszerels helyett a hasznltaut-telepen j gazdra tallnak. |